Иако од почетокот на месецот продавниците нè бомбардираат со попусти и промоции по повод црниот петок, Black Friday е денеска. Обичај што потекнува од САД, првиот петок по Денот на благодарноста, кој го означува почетокот на божиќните попусти за купување, трговците на мало ширум светот го прифатија за да ја зголемат својата продажба.
Долго време беше доведено во прашање дали црниот петок е всушност маркетиншки трик, но сигурно е дека трговците користат голем број трикови за да ги натераат клиентите да трошат повеќе отколку што планирале.
Прво, маркетерите не убедија дека црниот петок е време да ги пронајдеме најдобрите зделки, време е да купуваме и дека е време кога најверојатно ќе купиме нешто што не ни треба, бидејќи сме убедени дека одлично ќе поминеме.
Надуена основна цена
Највпечатливиот трик што маркетерите го користат за да нè убедат да купуваме се попустите. Насекаде околу нас има огласи за попусти од 20, 30, 50, па и 70 проценти, особено за време на црниот петок.
Но, истражувањето на здруженијата на потрошувачи, главно американски, во претходните години откри дека ова е всушност форма на измама.
Продавниците често поставуваат цени за оние основни цени кои се намалени пред црниот петок по кој никогаш не би ги продале тие артикли. Некои дури имаат лепенки со стари цени оставени под налепницата за цена пред „големиот“ попуст, кои се пониски од нив, па лесно е да се уверите и самите во оваа измама.
Ова истражување во Велика Британија открива дека повеќето производи се всушност поевтини во одреден период од годината отколку за време на црниот петок кога се рекламираат дека имаат огромен попуст.
Од 227 производи што ги следеле во текот на годината, 90 проценти биле со иста цена или поевтини во одреден момент во текот на годината отколку за време на празникот на шопинг, Црниот петок.
За кратко време ќе го нема
Друг трик што продавачите го користат е да создадат впечаток на недостиг на производ со попуст. Ова особено им е познато на оние кои купуваат преку онлајн платформи како Temu, кога некој производ е во продажба, но има „оставени само 5 парчиња“. Овој лажен впечаток за недостиг го принудува клиентот да ја купи стоката што е можно поскоро и да не му даде време да размисли дали тоа е навистина добра понуда.
Истиот механизам се користи и за временското ограничување на попустот. Толку често гледаме дека некој производ сè уште е во продажба денес, уште еден час, уште една минута, што нè поттикнува веднаш да купиме за да не пропуштиме добра понуда.
Стандарден и веќе познат трик на трговците е употребата на бројот 9. Станува збор за поставување на цени кои завршуваат со деветка, како 599,99 дeнари наместо 600 или 1.999 наместо 2.000 дeнари, така што клиентите имаат впечаток дека цената е пониска.
Експертите ги советуваат купувачите да не брзаат да пазаруваат деновиве за време на потрошувачкото лудило и да се фокусираат на цените на производите, а не на рекламите за заштеди, кои лесно би можеле да бидат непостоечки.
Обврска на трговците е да ги прикажат попустите за Black Friday во фискалните и при секоја трансакција да издадат фискална сметка
Во пресрет на најавениот Black Friday викенд, Управата за јавни приходи минатата недела упати препорака до сите даночни обврзници кои ќе применуваат попусти на цените на своите производи и услуги, истите да ги изразат и наведат при издавање на сметката, односно, пресметаниот данок на додадена вредност да биде наведен во сметката со новосоздадената цена.
Даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги а за кои плаќањето се извршува готовински, должни се да поседуваат фискален систем на опрема (ФСО) , задолжително да издаваат фискални сметки при вршење на продажба и промет и на видно место, да постават соопштение со кое го информираaт купувачот на доброто за неговата обврска да побара фискална сметка.
Потрошувачите на добрата, односно корисниците на услуги при купување должни се да побараат фискална сметка и истата да ја чуваат по напуштањето на местото на прометот на доброто, заради контрола.
Секој граѓанин има право и обврска да ги пријави недисциплинираните даночни обврзници кои не ги исполнуваат своите обврски и не издаваат фискални сметки.
Ова може да го направат преку : Е-пошта: [email protected] или на Телефонските броеви: Од фиксна линија: 0800 33 000
Од мобилен телефон: 02 3253 200
Пријави неправилност : 198