Аналитичари очекуваат уште три бранови на намалување на каматните стапки на ЕЦБ до крајот на годината

68

Европската централна банка (ЕЦБ) на почетокот на јуни ја намали каматната стапка за 0,25 процентни поени, а повеќето централни банки предвидуваат дека инфлацијата во нивните земји ќе се врати на целниот опсег во втората половина на оваа година или во првата половина на 2025 година, покажаа објавените резултати од истражувањето на Erste Group. Податоците за еврозоната во првите неколку месеци од годинава беа релативно неповолни и поради тоа се намалија очекувањата за намалување на каматните стапки за околу 100 базични поени, а продолжија подемите и падовите на пазарот на обврзници.

Во изминатиот период стапката на инфлација беше нестабилна, забележа драстичен пад откако го достигна својот врв во 2022 година.

Постигнувањето стапка на инфлација од два отсто е важна цел на ЕЦБ, но поради променливата ситуација, тешко е да се одреди точниот момент кога ќе има дополнително намалување на каматните стапки, сметаат аналитичарите на Ерсте Груп.

Сметаат дека инфлацискиот притисок ќе се намали во еврозоната, бидејќи ЕЦБ ги намали каматните стапки на 6 јуни, на што укажуваат објавените податоци за инфлацијата за април, кои покажаа пад на притисокот врз цените на услугите. Стапките на инфлација за услугите сè уште не се на посакуваното ниво, а податоците за инфлацијата се недоволни за да се претпостави дека овој притисок врз цените ќе продолжи да се намалува и дека движењето на инфлацијата е неизвесно.

Забавениот раст на платите ги поттикнува очекувањата дека инфлацијата ќе се намали во иднина. Промената на насоката е релативно нова, а најновите податоци за растот на платите ги потврдуваат очекувањата на ЕЦБ, како и усогласување со остварувањето на среднорочната цел за инфлација од два отсто.

ЕЦБ разгледува голем број показатели, од кои најважен е „надоместокот по вработен“, што покажува дека растот на платите забавува и може да биде помал од сегашната прогноза на ЕЦБ. Управниот совет на ЕЦБ, како што беше посочено, очекува стапката на инфлација да флуктуира во наредните месеци и да падне подоцна во годината.

„Засега отсуството на натамошно намалување на стапката на инфлација или уште помал раст не би било пречка за натамошно намалување на каматните стапки. Одлучувачки ќе биде движењето на одредени клучни показатели, како што се растот на платите и моменталниот притисок врз цените“, се вели во соопштението.

Беше прецизирано дека во случај на притисок, фокусот ќе биде ставен на промените на цените на месечно ниво, а особено на тоа дали цените на услугите дополнително се намалуваат, бидејќи економијата во еврозоната веќе неколку месеци покажува знаци на закрепнување, а ЕЦБ предвидува посилен економски раст во текот на годината.

По намалувањето на каматните стапки во јуни, аналитичарите на Ерсте Груп очекуваат уште три бранови на намалувања до крајот на годината за по 25 базични поени. Во првата половина на 2025 година се очекува дека целта на инфлацијата нема да биде целосно остварена, но економијата треба да забележи добри резултати.

Кога станува збор за глобалната трговија, промени во глобалните удели на големите економски блокови – САД, Европската унија и Кина – се забележани во последните години во однос на трговијата со услуги. Уделот на САД се намали, додека Кина и ЕУ успеаја да ги зголемат своите акции.

Аналитичарите сметаат дека нема знаци за забавување на глобалната трговија, бидејќи вкупниот извоз бележи пад минатата година во однос на 2022 година. Кога се гледаат земјите-членки на ЕУ, забележано е намалување на пазарниот удел на Германија, додека Италија, Шпанија и Австрија успеаја да ги зачуваат своите удели во глобалната трговија.

Доколку се изостават фосилните горива, увозот во ЕУ е зголемен најмногу од 2019 година во четири групи производи – електрични уреди, возила, фармацевтски производи и машини. Растот на увозот на електрични уреди, полупроводници надвор од ЕУ беше побавен, но сепак двојно зголемен, што значително ја зголеми зависноста на ЕУ од Кина.

Глобалниот удел на ЕУ во извозот на електрични автомобили е двојно поголем од оној на Кина, само германскиот извоз на електрични патнички автомобили е поголем од кинескиот.