
Генерацијата Z сè повеќе ги заобиколуваат одредени работни места на почетно ниво, незадоволни од ниските плати и фиксното работно време што некогаш беа вообичаени. Според бизнис експертот Абигејл Рајт, оваа генерација, која ги вклучува младите луѓе на возраст меѓу 13 и 28 години, има сосема поинаков поглед на кариерите и условите за работа во споредба со нивните претходници.
Зошто е важно?
Неодамнешната анкета на Галуп покажа дека ангажираноста на вработените во САД паднала на најниско ниво во последната деценија, при што само 31 процент од работниците се активно вклучени во својата работа.
Најголем пад е забележан кај оние помлади од 35 години, а генерацијата Z покажува помала подготвеност да прифати работни места што постарите генерации ги сметале за неопходен чекор на почетокот на нивната кариера.
Работни места на црната листа
Рајт наведува неколку категории на работни места што Генерацијата Z генерално ги отфрла. Меѓу нив се работни места во малопродажба и угостителство, работа во кол-центри и поддршка на клиенти, физички работни места во магацини и „ригидни“ корпоративни улоги со работно време од 9 часот наутро до 17 часот.
Одбиваат ниски плати и висок стрес – младите поставуваат нови правила
Работни места во продажба со плаќање исклучиво на провизија и неплатени пракси се исто така на листата. Според Рајт, многу од тие работни места Генерацијата Z ги смета за недоволно платени, премногу барачки или без достоинство.
Редефинирање на „добра работа“
Високите стапки на прегорување и физичкиот напор дополнително ги одвраќаат младите луѓе од работа во магацини или кол-центри, додека традиционалните канцелариски работни места се напуштаат во корист на пофлексибилни аранжмани и работа од далечина.
„Генерацијата Z го редефинира она што значи „добра работа“ и, искрено, тоа одамна требаше да се случи“, рече Рајт. „Многу улоги што ги толерираа миленијалците или генерацијата X сега се нарекуваат она што се: недоволно платени, претерани и ментално исцрпувачки“.
Промената беше предизвикана и од новите финансиски реалности
Тие работни места можеби ќе функционираат кога ќе завршите факултет – малку долгови, делење кирија со пријателите и доволно за да преживеете. Но, кога киријата ќе се зголеми, долговите се натрупуваат, едноставно не можете да си ги дозволите ниско платените работни места – рече Кевин Томсон, извршен директор на 9i Capital Group.
„Генерацијата Z ги поставува границите“
– Генерацијата Z научи да поставува граници во споредба со миленијалците. Тие поставуваат прашања што претходните генерации не ги поставуваа: Зошто би останал на ниско платена, високо стресна работа без флексибилност кога можам да работам како фриленсер, да имам дополнителна работа или да развивам кариера од далечина? – вели Рајт.
– Вистина е дека стариот начин повеќе не функционира: „Работете напорно, стекнете диплома и ќе бидете наградени“. Генерацијата Z го сфати тоа лажно ветување. Тие не се подготвени да се задоволат со ништо и во многу случаи би сакале целосно да се откажат отколку да прифатат помалку од она што го сметаат за фер – додава Томсон.
Мислам дека Генерацијата Z е паметна. Тие виделе дека работните места на почетно ниво не се секогаш чекор кон напредокот што им бил ветен. Ги виделе своите родители и постарите генерации како работат од 9 до 17 часот во канцеларија, само за да бидат исфрлени, се согласува Дру Рауерс, основач на „Powers Financial Group“.
Тој додава дека помладите генерации го ценат животното искуство повеќе од паричната добивка, па затоа не сакаат да бидат заробени во ниско платени работни места и ниско достоинство.
– Некои постари го нарекуваат тоа мрзеливост, но јас го гледам како едноставно познавање на сопствената вредност – додава Дру.
Што носи иднината?
Експертите се согласуваат дека работните места што нудат флексибилност и даваат приоритет на менталното здравје ќе продолжат да ги привлекуваат најдобрите таленти од Генерацијата Z. Од друга страна, компаниите што не се транспарентни во врска со платите и одбиваат да ги исполнат очекувањата на помладите работници би можеле да се соочат со голема флуктуација или целосен недостаток на вработени.
– Компаниите што ќе напредуваат во следните 5-10 години се оние што се подготвени да се соочат со оваа генерација таму каде што се. Тоа значи нудење почит, флексибилност и фер компензација – вредности што се привлечни не само за Генерацијата Z, туку и за секој современ работник. – заклучи Рајт.