Мета: Да ги „заметеме“ проблемите зад новото име

95

Марк Цукерберг се дистанцира од себе. Тој ги скрати корените на компанијата што ја основаше во 2004 година и во која работи и денес, и и даде ново име. „Фејсбук“ во иднина ќе стане „Мета“. „Фејсбук“ ќе биде само еден производ меѓу многуте под Мета-чадорот, иако сепак многу значаен.

Со изборот на новото име, Цукербергму оддаде почит на мотото на Баухаус – „помалку е повеќе“. И покрај новото пократко име, „Мета“ концернот навистина не станува поминималистички. Колегите од Силиконската долина од „Алфабет“, порано познати како „Гугл“, изгледаат искрено зборлести со нивните осум букви наспроти четирите на Цукерберг. А зад „Мета“ се крие порака: Цукерберг можеби повеќе не е шеф на „посивената“ социјална мрежа со сомнителна репутација. Тој и неговата група се стремат кон таканаречениот „метаверзум“.

Визијата на Цукерберг: Животот како вечен холограм, создаден од опрема за виртуелна реалност, компјутери и соодветен софтвер – сето тоа се напојува од Фејс… ох, Мета.

Ова секако ја отсликува реалноста, бидејќи Фејсбук повеќе не го дефинира бизнисот на интернет гигантот на сличен начин како порано, а има и многу други производи како Инстаграм или Ватсап. Но, истоимениот сервис на Фејсбук ги дефинираше и повеќето контроверзи поврзани со компанијата, вклучително и актуелната афера со „свиркачите“. Откритијата на поранешната колешка Френсис Хоган предизвикуваат голема врева. Нејзиното главно тврдење е дека Фејсбук знае многу за ризиците од штетната содржина на своите платформи, но прави малку за да ги елиминира – поради својата алчност за профит.

Но, документите откриваат и компанија чија култура очигледно еродирала со текот на годините. Незадоволните вработени го напуштаат Фејсбук, останатите критички гласови не се чувствуваат слушнати. Во домашните извештаи, тие изразија загриженост за влијанието на Фејсбук врз екстремистичките немири, протестите против расизмот и растечките дезинформации за изборите и пандемијата на коронавирус.

Репутацијата на Фејсбук не вреди ниту цент

Цукерберг не ги коментираше актуелните наводи за време на неговото претставување. Промената на името уште повеќе изгледа како обид да се одвлече вниманието од сегашната ситуација. Споредбите со тутунската компанија „Филип Морис“, која беше преименувана во „Алтриа“ во 2001 година, се очигледни, меѓу другото, за да се ослободат од негативните асоцијации поврзани со тутунската индустрија, што менаџерите тогаш отворено ги признаа.

Така, еден спореден, но посакуван ефект од преименувањето може да биде тоа што во иднина критиките ќе се фокусираат само на социјалната мрежа, а не на други подружници и области на компанијата како што се Окулус и Хорајзнс. Со други зборови: нова холдинг компанија со различно име создава дистанца од Фејсбук, социјалната мрежа, барем од бизнис гледна точка. Бидејќи, всушност, како што гледаат Гугл и Алфабет малку е веројатно дека луѓето во иднина повторно ќе зборуваат за проблемите со Мета кога станува збор за Фејсбук. Иако и двете, се разбира, би биле точни.

Ова може да ги израдува инвеститорите, како и да помогне да се регрутираат нови вработени кои не сакаат да работат директно за мрежата. А групата можеби веќе се подготвува за следната дебата за политичките регулативи, која веќе започна поради откритијата во Соединетите држави и најверојатно ќе предизвика дополнителни сослушувања во наредните недели и месеци. Но, и покрај тоа, угледот на Фејсбук е уништен. Па дури и за време на скандалот со податоците за британската компанија Кембриџ Аналитика и разни други негативни вести. Во рангирањето на највредните брендови, Фејсбук обично се рангира далеку зад другите американски технолошки компании како Епл. А откритијата на Хоган го направија името на Фејсбук уште потоксично.

Наместо тоа, Фејсбук сега се „маскира“ со главно безопасно и помалку загадено име. И како шеф на Мета сега, на самиот Цукерберг можеби ќе му биде полесно да се дистанцира од контроверзноста и да помогне да се донесе концептот на „метаверзум“, кој тој го претвори во сржта на својата стратегија. И на тој начин му дозволи да изгледа малку повеќе како футурист наместо на скандалозен претприемач.

Меѓу пошироката јавност, од друга страна, одлуката може да изгледа како чин на очај, што уште еднаш нагласува дека Фејсбук не е во состојба – или не сака – да преземе одговорност за своите постапки, да покаже проникливост и понизност. Наместо да бараат решенија за проблемите овде и сега, менаџерите претпочитаат да зборуваат за иднината и за сите големи работи што Фејсбук, извинете, Мета, еден ден ќе им ги донесе на луѓето. И дури и ако промената на името се планираше со месеци, впечатокот на крајот останува: тешко дека ќе има понепогоден момент.