
Започнување бизнис од нула со малку или без пари? Ова се инспиративни приказни за познати претприемачи кои ги започнале своите компании практично со ништо, а потоа ги претвориле во индустриски гиганти.
Бизниси што докажуваат: Парите не се сè!
Повеќето од нас ја знаат приказната за Apple, која од скромен проект во гаража прераснала во меѓународен технолошки гигант познат по компјутери и џебни уреди без кои многумина не можат да го замислат секојдневниот живот. Но, што е со помалку познатите приказни за други претприемачки потфати кои започнале од нула и станале глобални лидери?
Милиони претприемачи ширум светот започнале успешни бизниси без помош на големи инвеститори. Еве четири неверојатни приказни кои докажуваат дека е можно да се започне од нула и да се прерасне во гигант – дури и со многу малку пари.
Hewlett-Packard (HP): Од 538 долари до милијарди
HP често се нарекува „оригинален“ стартап за гаражи. Компанијата за електроника е основана во 1939 година со скромни 538 долари (околу 11.894 долари во 2023 година). Нивниот прв успех беше производството на аудио осцилатори, уред кој го забрза развојот на телефони, стерео системи и аудио опрема. Со текот на времето, тие ги проширија своите активности на разни тест електроники, а во 1968 година зачекорија во компјутерските науки со лансирањето на HP 9100A, еден од првите „персонални“ компјутери.
Денес, повеќе од 80 години подоцна, HP е меѓу најголемите ИТ компании во светот, со речиси 60.000 вработени и годишни приходи од 63 милијарди долари (фискална 2022 година).
Старбакс: Од идеја до синџир во 80 земји
Пред фразата „Старбакс на секој агол“ да стане вообичаена, постоеше само идеја. Во 1971 година, двајца наставници и еден писател здружија дел од своите пари и отворија мала кафетерија во Сиетл. Тие пронајдоа инспирација во калифорнискиот Peet’s Coffee & Tea, чиј основач им помагаше со совети за печење и им доставуваше кафе.
Вистинскиот концепт на кафулето се појави дури во 1982 година. Иако основачите на почетокот се двоумеа, визијата сепак преовладуваше. Откако стана јавна во 1992 година, компанијата почна брзо да расте. Денес, „Старбакс“ има повеќе од 35.000 локации во над 80 земји, што го прави најголемиот синџир на кафетерии во светот.
Subway: Лекција за франшиза од скромен деликатес
Subway е основан во 1965 година под името Peter’s Super Submarines, со 1.000 долари позајмени од семеен пријател. Основачите сакале да отворат 32 продавници во првата деценија, но сфатиле дека целта нема да биде постигната. Затоа се преориентирале кон моделот на франшиза.
Она што започнало како мала продавница за сендвичи во Бриџпорт, Конектикат, денес работи во повеќе од 100 земји со речиси 37.000 локации – речиси двојно повеќе од Burger King и веднаш до McDonald’s, кој има околу 40.000.
Subway е сè уште во приватна сопственост, а неговата приказна покажува како скромен почеток може да прерасне во глобален бренд.
Mattel: Од рамки за слики до империја на играчки
Mattel е основан во 1945 година како мала работилница за рамки за слики. Тие почнаа да изработуваат минијатурен мебел за куќички за кукли од остатоци од дрво, а во 1947 година го лансираа својот прв хит – музичката играчка Uke-A-Doodle.
До средината на педесеттите години, Mattel прерасна во бизнис вреден пет милиони долари. Пресвртница дојде во 1959 година со лансирањето на куклата Барби, која засекогаш ја промени индустријата за играчки. Подоцна создадоа и други иконски брендови како што се Hot Wheels, Fisher-Price, American Girl, Uno и Thomas & Friends.
Денес, Mattel е еден од најголемите производители на играчки во светот, со нето продажба од 5,4 милијарди долари во фискалната 2022 година.