Хенри Форд, гениј и миленик на Хитлер – Кои се сличностите со Маск?

57

Илон Маск е на пат да стане следниот Хенри Форд. Тоа не е комплимент.

Во неговите рани претприемачки години, Форд беше еден вид револуционер: иновативен гениј кој го промени начинот на кој Американците патуваат и живеат. Форд практично создаде модерна производна линија, ги намали производствените трошоци, ја зголеми продуктивноста и овозможи да се продаваат автомобили по пониски цени. Достапниот и издржлив Модел Т на Форд, претставен во 1908 година, ги направи автомобилите достапни за просечниот Американец. Како резултат на тоа, Форд доминираше во автомобилската индустрија; а во раните 1920-ти, повеќе од половина од автомобилите на светските патишта беа произведени од Ford.

Следејќи ги стапките на Форд, Маск стана водечки иноватор на автомобилската индустрија на 21 век. Благодарение на успешната линија на електрични автомобили произведени од неговата компанија Тесла, Маск го оспори вековното верување – кое датира од Форд – дека бензинскиот мотор е неприкосновен крал на патиштата. Преземајќи ги корпоративните гиганти од автомобилската индустрија и победувајќи, Маск успеа во она што не успеаја другите шарени и егоцентрични претприемачи како што е Џин Делореан, кој накратко го изгради автомобилот со крилја во 1980-тите, кој сега најмногу се памети по патувањето низ времето во филмот „Враќање во иднината“.

За жал, Илон Маск сега изгледа мрачно решен да ги следи стапките на Хенри Форд повеќе отколку што треба. По спектакуларниот успех на почетокот, Форд многу брзо стана крајно мрачен. Последиците од неговите постапки со омраза продолжуваат да го трујат светот денес.

Откако собра огромно богатство и постигна глобална слава, Форд дозволи фанатизмот и паранојата да доминираат во неговиот живот. Како жесток противник на синдикатите, тој создаде мрежа на шпиони на компании кои ги надгледуваа неговите вработени и се обидуваа да ги контролираат нивните животи. Купил и дневен весник за да шири лаги и антисемитски теории на заговор. Потоа следеше објавување на серија антисемитски книги кои беа многу влијателни меѓу нацистите и другите европски фашисти меѓу Првата и Втората светска војна.

Форд стана миленик на Адолф Хитлер, кој имаше фотографија од производителот на автомобили во неговата канцеларија. „Го сметам Хенри Форд за моја инспирација“, изјави Хитлер за весникот „Детроит њуз“ во 1931 година.

Ford Motor Company почна да пропаѓа со текот на времето поради омразеното и непредвидливото однесување на нејзиниот сопственик; таа беше спасена дури откако Форд беше принуден да му ја предаде контролата на својот внук.

Се чини дека Маск оди по истиот пат кој го одведе Форд во бездната. Инспекторите на Тесла, ангажирани од Маск, наводно хакирале телефон на еден вработен и ја следеле неговата кореспонденција, а како жесток противник на синдикатите, Маск наводно ангажирал фирма за односи со јавноста за да надгледува вработен токму додека работниците на Тесла се обидувале да формираат синдикат.

Претходно оваа година, SpaceX, друга фирма контролирана од Маск, ги отпушти вработените кои испратија писмо во кое го повикаа SpaceX да ги осуди твитовите на Маск, во кои тој ги исмева извештаите дека компанијата ја решила тужбата за сексуално вознемирување против него. Откако Маск го купи Твитер во октомври, тој ја нападна работната сила на компанијата – вклучително и отпуштање на вработените кои се осмелија да го критикуваат.

Сега, како и Форд, Маск оди уште подалеку, овозможувајќи омраза на десницата во масовни размери.

Откако ја купи социјалната платформа чиј досег го надминува оној на дневен весник од времето на Хенри Форд, Маск брзо го претвори Твитер во негова лична игра, преземајќи низа сомнителни чекори за промовирање на десничарската агенда. Тој ги деблокираше сметките на Твитер на Доналд Трамп и десничарските екстремисти и ја укина политиката за дезинформации поврзани со Ковид.

Маск ги користел и внатрешните досиеја на компанијата за свои политички цели. Тој претходно во декември ги суспендираше твитер сметките на новинарите од порталот „The Intercept“ како и на другите кои го критикуваа, а потоа упати одредени барања до новинарите за возврат да ги укинат суспензиите. Тој, исто така, накратко ја суспендираше сметката на репортерката на „Вашингтон пост“, Тејлор Лоренц, откако таа се обиде да го контактира за приказна.

„За само неколку недели, Илон Маск му покажа на целиот свет дека неговото управување со Твитер е катастрофа за правото на информирање“, се вели во соопштението на Репортери без граници откако Маск ги суспендираше профилите на новинарите. Официјални лица од Европската унија, исто така, предупредија дека Твитер може да се соочи со санкции поради неисполнување на стандардите на ЕУ за слободата на печатот.

Маск го прифати рускиот диктатор Владимир Путин и во октомври ја покажа својата подготвеност да стане де факто портпарол на Путин на Запад кога ги претстави конкретните проруски услови за решавање на војната во Украина.

Ако начинот на живот е нешто што треба да се следи, омразата што Маск ја сее сега ќе продолжи да се шири долго откако ќе замине. Еден век по нејзиното објавување, на расистички, пронацистички и антисемитски веб-страници сè уште може да се најдат референци за книгата на Форд „Меѓународен Евреин“.

Како Форд, Маск си поигрува со десничарскиот оган токму во моментот кога неговата автомобилска компанија ќе биде под опсада. Експертите од областа предвидуваат дека акциите на Tesla на пазарот на електрични автомобили ќе паднат од 70 на 11 отсто до 2025 година поради зголемената конкуренција од големите светски производители на автомобили.

General Motors, Ford, Volkswagen и други големи компании се подготвуваат да влезат на пазарот на електрични автомобили со вкупно 135 нови модели и да започнат со големо производство во следните две до три години, пренесува Банкар.ме.

Дури и Ford Motor Company – која го преживеа Хенри Форд – планира да произведува два милиони електрични автомобили годишно до 2026 година.