Ќе пораснат ли светските цени на горивата поради европската забрана за рускиот дизел?

58

Европа прави уште еден голем чекор кон прекинување на енергетските врски со Русија, забранувајќи го увозот на дизел гориво и нафтени деривати од руските рафинерии.

Забраната на Европската унија стапува на сила на 5 февруари, по ембаргото за увоз на јаглен и поголем дел од нафтата од Русија. ЕУ се обидува целосно да престане да ги користи руските енергетски извори и на тој начин да го спречи полнењето на воениот буџет на Кремљ како што се приближува годишнината од инвазијата на Украина.

Новата забрана има и одредени ризици: цените на дизелот, кој е од клучно значење за глобалната економија, веќе скокнаа од почетокот на војната на 24 февруари и може повторно да се зголемат.

Повеќето од производите што луѓето ги купуваат се транспортираат со камиони, од кои повеќето користат дизел. Тоа гориво се користи и за земјоделска и индустриска опрема и градски автобуси. Поскапиот дизел се одржува на цените на речиси сè, што на крајот доведува до зголемување на инфлацијата што го отежнува животот на луѓето ширум светот.

Дали ембаргото ќе доведе до поскапување на дизелот?
Тоа зависи од голем број фактори. Дизелот, како и суровата нафта, се продава на глобално ниво и Европа би можела да погледне кон нови извори, како што се САД, Индија или земјите од Блискиот Исток. Ако ова оди без проблеми, влијанието врз цените може да биде привремено и умерено.

Европа веќе го намали увозот на руски дизел за речиси половина, од 50 отсто од вкупниот увоз пред војната на сегашните 27 отсто. Американските добавувачи ги зголемија испораките на рекордно ниво, од 34.000 барели дневно на почетокот на минатата година на 237.000 барели дневно досега во јануари, според S&P Global.

Највисокиот енергетски функционер на ЕУ, Кадри Симсон, вели дека пазарите имаа време да се прилагодат по забраната објавена во јуни. Исто така, се чини дека Европејците складираа руски дизел пред крајниот рок, при што увозот се зголеми минатиот месец.

Има еден фактор што ја комплицира ситуацијата: Групата седум најнапредни демократии (Г7) размислува да ја ограничи цената на рускиот дизел доставен до други земји, како што направи со руската сурова нафта. Идејата е да се снабдува со руски дизел гориво на светските пазари, но да се намали профитот на Москва.

Ако ограничувањето на цената функционира како што е планирано, глобалните залихи на дизел би се промениле – Европа ќе најде нови добавувачи, а Русија нови клиенти, без голема загуба на залихи.

Сепак, тешко е да се каже како ќе функционира ограничувањето ако не се знае која ќе биде цената и дали Русија ќе одговори со суспендирање на испораките.

„Кога рускиот извоз е потиснат, од која било причина, природно предизвикува одредени проблеми во целиот овој процес на промени на пазарот. Европа би се натпреварувала со другите големи увозници и тоа би можело да доведе до зголемување на цените“, вели Хеди Грати, кој е одговорен за Европа во компанијата „S&P Global Commodity Insights“, која обезбедува информации за енергијата и суровините.

Доколку ограничувањето не ги блокира испораките на големи количини руски дизел, може да дојде до „краткорочен скок“ на цените додека пазарите не се прилагодат. Танкерите, исто така, би патувале подолго растојание до Европа од САД, Блискиот Исток или Индија отколку од руските пристаништа во Балтичкото Море, што ќе изврши притисок врз капацитетот на бродовите.

Сепак, огромни нови рафинерии се отвораат подоцна оваа година во Кувајт и Саудиска Арабија и во Оман во 2024 година. Тоа „може да ги намали притисоците од прекинот со Русија“, смета Грати.

Што би се постигнало со ограничување на цената на дизелот?
Надежта е да се повторат ефектите од ограничувањето на цената на нафтата, што им забрани на западните компании кои во голема мера го контролираат транспортот да транспортираат руска сурова нафта по цена од повеќе од 60 долари за барел.

Русија најави дека нема да продава нафта на земји кои го почитуваат лимитот, но поради тој потег и падот на побарувачката поради забавувањето на глобалната економија, купувачите од Кина, Индија и други земји можат да купат значително поевтина руска нафта, намалување на профитот на Кремљ.

Поради повисоките цени на суровата нафта, цените на дизелот се зголемија на повеќе од 1.000 долари за тон минатата недела од 800 долари во почетокот на декември. Дизелот чини повеќе од 40 долари за барел од суровата нафта што се користи за неговото производство. Една од причините за растот на цените беше невремето во САД на крајот на декември што го наруши производството во рафинериите, вели Барбара Ламбрехт, аналитичар во Комерцбанка.

Кои се последиците од поскапувањето на дизелот?
Цените на горивата се еден од водечките фактори за растот на инфлацијата во Европа, која силно ја погоди куповната моќ на граѓаните и ја забави економијата.

Цените на дизелот на пумпите се движеа од 1,66 евра за литар до 2,14 во текот на годината.

„Тоа е огромно зголемување“, рече Кристофер Шулд, сопственик на бродска компанија што неговото семејство ја води веќе три генерации.

Неговата компанија има 27 дизел камиони и 50 вработени во мало гратче во југозападна Германија. Веќе ги намали трошоците за гориво со користење на енергетски ефикасни мотори, обука на вработените за енергетско ефикасно возење и испраќање полни камиони.

„Сето тоа го направивме многу одамна, пред Русија да ја нападне Украина. Нема повеќе простор за оптимизација“, истакнува Шулд.

За да ги намали дополнителните трошоци поради поскапиот дизел, компанијата се обиде да преговара за повисоки цени со клиентите кои имаат долгорочни договори. Некои се согласија на тоа, а некои не.

Кога станува збор за ембаргото, Шулд вели дека „мора да се погрижи компанијата да е во добра форма“, но дека „лично верува дека Русија не треба да биде поддржана“.

Што може да тргне наопаку?
Пазарите на енергија се фокусирани на Кина и се прашуваат кога втората по големина економија во светот ќе закрепне по укинувањето на драстичните ограничувања за коронавирусот. Поради малата домашна побарувачка, кинеската влада им дозволи на рафинериите да го зголемат извозот.

Меѓутоа, ако кинеските жители повторно почнат да патуваат во поголем број, дизелот може да исчезне од светскиот пазар, што ќе предизвика зголемување на цените како што се зголемува побарувачката за гориво.