Кој владее со небото над Европа? Овие три авиокомпании доминираат

Европа лета под нивна команда: Овие три авиокомпании го делат небото!

Иако во Соединетите Американски Држави има само три големи традиционални авиокомпании, европскиот систем функционира сосема поинаку. Додека Делта Ерлајнс, Јунајтед Ерлајнс и Американ Ерлајнс доминираат на небото на САД во однос на седиштата и летовите, Европа има повеќе од десетина големи национални авиокомпании. Сепак, ова не значи дека само неколку компании не ги држат конците во свои раце.

За разлика од американските гиганти, кои се резултат на големи спојувања, европските авиокомпании поминаа низ релативно мал број аквизиции што ги променија нивните брендови. Наместо тоа, корпоративните конгломерати купуваат повеќе авиокомпании и продолжуваат да ги управуваат под постојните имиња, постигнувајќи оперативни синергии без да го загрозат препознавањето на брендот кај патниците.

Економската неизвесност влијае на авиоиндустријата
Како и во Америка, европскиот комерцијален авијациски сектор се соочува со голема неизвесност, особено поради можна трговска војна што би можела да предизвика рецесија. Ова е особено проблематично за финансиски стабилните авиокомпании кои сега се принудени да предвидуваат стагнација или минимален раст за следната година.

Потенцијалната рецесија има две директни влијанија: компаниите ги намалуваат трошоците, намалувајќи ги деловните патувања, додека обичните граѓани трошат помалку на одмори, особено на поскапи, „премиум“ пакети. Авиокомпании како што се „Ер Франс“ и „Бритиш ервејс“ страдаат од директните последици од ваквите трендови.

Три големи конгломерати владеат со европското небо
Во Европската Унија, каде што се посветува строго внимание на заштитата на конкуренцијата, се формираа три доминантни авиокомпаниски конгломерати:

Луфтханза Груп – Најголемиот играч, со бази во Франкфурт и Минхен. По преземањето на италијанската „ИТА ервејс“ и малцинскиот удел во „ЕрБалтик“, овој конгломерат го проширува своето влијание на југот на Европа. Повеќето од нивните авиокомпании се членки на „Стар Алијанс“.

Ер Франс-КЛМ – Оваа алијанса обединува две големи европски компании кои се членки на алијансата „СкајТим“ и има бројни подружници низ целиот свет.
Меѓународна авиокомпанија Груп (IAG) – Веројатно најразновидниот конгломерат, ги вклучува „Бритиш ервејс“, „Иберија“, „Ер Лингус“, како и нискобуџетните превозници „Вуелинг“ и „ЛЕВЕЛ“.
Клучното прашање: Кој се справува најдобро во криза?
Авиокомпаниите се под интензивен притисок од инвеститорите да ја одржат профитабилноста и покрај предизвиците. Во време на криза, само најотпорните успеваат да преживеат и да излезат посилни. Затоа, важно е да се анализира како секој од овие три големи конгломерати се справува со подолг период на финансиски проблеми.

Првиот индикатор што треба да се погледне е финансискиот учинок. Иако самите бројки не ја раскажуваат целата приказна, индикаторот за доверба на инвеститорите – цената на акциите – дава добра слика.

Кој губи најмногу?
Од јануари 2025 година, кога Доналд Трамп повторно ја презеде функцијата претседател на САД, IAG покажа најслаб учинок на берзата. Lufthansa и Air France-KLM забележаа падови слични на европските индекси, но IAG е значително под просекот. Иако скок на довербата во европските акции беше забележан на почетокот на март, овој оптимизам не траеше долго.

Европското небо може да изгледа разновидно, но зад сцената го управуваат три главни играчи. Кој од нив ќе го преживее економскиот притисок и ќе излезе посилен? Тоа останува да се види – но засега, Lufthansa Group се чини дека е најстабилниот играч, додека IAG треба сериозно да ја преиспита својата стратегија.