
На прв поглед, разликата помеѓу бизнисмен и претприемач е суптилна. И двајцата продаваат производи, и двајцата заработуваат, и двајцата имаат тезга, насмевка и план. Но, една илустрација тоа брилијантно го објаснува – подобро од десет економски текстови.
На левата страна на сликата стои бизнисмен. Пред него има куп лубеници, сите уредно наредени, сите по иста цена – 4 долари. Бизнисменот не прави многу врева. Неговата стратегија е едноставна: купи лубеница, продади лубеница. Маржата е јасна. Бизнисот функционира, но е ограничен.
На десната страна – претприемач. Има и лубеници, но наместо да ги продаде цели, ги сече, ги цеди и прави сок од нив. Чаша сок, парче лубеница – сето тоа повторно за 4 долари. Иста суровина, сосема друга логика. Тој додава вредност. Не продава лубеница, продава искуство.
Која е поентата?
Бизнисменот размислува во рамките на постоечката понуда. Претприемачот размислува за трансформација – како да создаде повеќе вредност од истиот материјал. Бизнисменот се потпира на пазарната цена. Претприемачот создава нова вредност и сам ја одредува цената.
И тука доаѓаме до суштината на претприемништвото. Тоа не е само трговија. Тоа е креативност во функција на пазарот. Тоа е способноста да се види она што другите не го сакаат – и што луѓето всушност повеќе сакаат.
Клиентите не сакаат да влечат тешка лубеница до дома. Сакаат чаша ладен сок, сега. Еден претприемач го знае тоа. И затоа заработува повеќе – не затоа што има повеќе лубеници, туку затоа што има повеќе идеи.
Бизнисмен оптимизира – претприемач иновира
Често ги користиме термините „бизнисмен“ и „претприемач“ како синоними. Меѓутоа, меѓу нив постои разлика што создава граница меѓу оние кои само учествуваат во економијата и оние кои ја менуваат. Бизнисмен оптимизира постоечки модел, претприемач создава нов.
Се разбира, ниту една од овие две улоги не е лоша. Секој има свое место. Но, ако сакаме растечка економија која не зависи само од туризмот или од владините трошоци, тогаш треба да поддржиме повеќе од оние на десната страна на илустрацијата – оние кои мислат како да го продадат истото подобро, попаметно, поиновативно.
Што значи ова за нас денес?
Ако продавате услуга или производ – запрашајте се: дали сум на левата или десната страна на илустрацијата? Дали само менувам стока за пари или создавам дополнителна вредност?
Ако пишувате бизнис план – размислете што значи вашиот производ за корисникот. Можеби вашата „лубеница“ не треба да се остави цела. Можеби треба да стане сок. Или сладолед. Или нова идеја.
Ако сте во позиција да одлучувате за стимулации, грантови, програми за поддршка – запомнете дека не ни требаат повеќе тезги кои продаваат иста стока, туку повеќе луѓе кои гледаат на лубеницата како суровина за нешто сосема друго.
Претприемништвото не е само работа. Таков е менталитетот. Тоа е поглед на светот каде што пречките стануваат можности, а добрата стануваат производи. пшва Инвеститор.
Затоа што на крајот од денот – лубеницата останува иста. Прашањето е само: дали ќе го продадеш целосно… или ќе направиш нешто повеќе од тоа?
Фото: Pixabay