Црногорскиот автопат: Скапо возење од нигде до никаде

161

Еден од најскапите патишта во светот, по планините и клисурите низ кои минува, завршува во калливо поле во село со дваесетина куќи, од кои многу се празни.
Вака, познатиот New York Times го опишува делот од автопатот Бар-Бољаре во текст во кој го нарекува пат од нигде до никаде.

За овој весник Мирка Аџиќ, која живее во Матешево, вели дека е воодушевена што наскоро модерен брз пат ќе биде толку блиску до нејзиниот дом, бидејќи ќе ја поштеди од одење по опасен планински пат, кој сега е единствениот опција.

Патот, изграден од Кинезите, треба да се отвори во ноември, две години по истекот на рокот, а чини речиси милијарда по шест години работа.

New York Times наведува дека ова се причините зошто Мирка, која се бори да го издржува семејството со плата од сопругот, кој работи како возач во кинеската компанија CRBC, која го гради патот, прашува како една од најсиромашните земји во Европа одлучила да инвестира толку многу пари во гигантски инженерски проект.

Црна Гора сега ѝ должи на Кина повеќе од една третина од нејзиниот годишен буџет, пишува весникот.

New York Times наведува  дека со Мирка се согласува и премиерот Здравко Кривокапиќ, кој го опиша автопатот како мегаломански проект кој оди од нигде до никаде и кој ги затегна државните финансии.

Исто така, се наведува дека Кина го славеше проектот за автопат како ран триумф на иницијативата Појас и пат и дека ги спои амбициите на Кина и Мило Ѓукановиќ, кој беше премиер кога започнаа работите.

Вицепремиерот Дритан Абазовиќ за NYT изјави дека нема ништо против Кина, но дека ја доведува во прашање мудроста да се земе огромен заем од Кина за да ангажира кинеска компанија да донесе кинески работници и да ги врати сите пари во Кина.

“Тие направија неверојатен договор во интерес на Кина. За нашата страна, тоа е катастрофа “, го цитира NYT Абазовиќ, потсетувајќи дека побарал помош од Европската унија за рефинансирање на заемот.

Ѓукановиќ вели дека CRBC едноставно ја поднела најдобрата понуда, додека кинеската компанија одбила да го стави на располагање персоналот за интервју, а канцеларијата во Пекинг не одговорила на прашањата на NYT.

Финансирањето на патот предизвика повеќе главоболки – беше во долари, што ја направи Црна Гора подложна на движења на берзите, а каматната стапка е два проценти, што е многу повеќе од она што се наплатува во Европа за инфраструктурни заеми.

“Тоа беше ужасен договор, очигледно“, изјави Милојко Шпајиќ, министер за финансии и социјална заштита.

Иако студијата од 2012 година на британска компанија предвидуваше невообичаено високи трошоци поради теренот, тие исто така беа значително помали од 900 -те милиони што ги наплати CRBC.

Претходната физибилити студија од 2008 година покажа дека автопатот нема да биде доволно прометен за да ја оправда инвестицијата, туку дека треба да се земат предвид и социјалните, политичките и економските фактори.

Фото: Facebook