Половина век црно-бели линии што ја револуционизираа светската трговија

48

Првиот модерен бар-код беше скениран на пакување од 10 гуми за џвакање во самопослуга во Трој, Охајо пред 50 години. Не размислуваме за овие црно-бели линии, и покрај – или можеби поради – нивната сеприсутност, ниту сме свесни колку тој прв бар-код на пакување гума за џвакање поттикна синџир на настани што го трансформираа светот.

Педесет години е сериозна возраст за повеќето технологии, но баркодовите сè уште не се откажуваат. Повеќе од 10 милијарди баркодови се скенираат секој ден ширум светот. И поновите типови симболи на бар кодови, како што се QR-кодовите, создадоа уште повеќе простор за користење на оваа технологија.

Баркодот воведе нова ера во глобалната трговија.

Бар кодовите беа изум на прехранбената индустрија
Додека светот многу се промени од средината на седумдесеттите, Универзалниот код на производи (UPC) – кој го знаеме како „бар-код“ – не се променил. Кодот, кој првпат беше скениран на пакување гума за џвакање на 26 јуни 1974 година, во основа е идентичен со милијардите баркодови скенирани во продавниците ширум светот денес.

Кога тој прв UPC код беше скениран, тоа беше кулминација на долгогодишното планирање од страна на американската прехранбена индустрија. Во доцните 1960-ти, трошоците за работна сила рапидно се зголемуваа во продавниците за храна, а залихите стануваше сè потешко да се следат. Менаџерите на намирниците се надеваа дека баркодот може да им помогне да ги решат и двата проблема, и на крајот беа во право.

Во раните 1970-ти, индустријата формираше комитет за развој на стандардот за податоци UPC и го избра симболот за баркод на IBM од куп алтернативни предлози. И стандардот за податоци и симболот за баркод на IBM сè уште се користат денес.

Со текот на годините биле развивани различни облици на бар кодови, што овозможуваат да се прошири и зголеми нивната употреба и на други подрачја. Па така, освен за користење во малопродажни објекти, бар кодовите се користат и кај транспортот и логистика, производство, здравствена заштита, образование, култура, туризам, јавна администрација…

Со комбинирање на различни дебелини на линии се запишуваат потребните податоци, а читачите за бар кодови можат лесно да ги препознаат и да ги дешифирираат. Луѓето кои умеат да го прочитаат бар кодот ќе можат да дознаат важни информации за производот што го купуваат.

Секоја земја има свој број на бар кодот и тоа се првите две до три цифри. На пример, ако првите три цифри од бар кодот се 531, тогаш купувачот треба да знае дека производот е од македонско потекло. Потоа, следуваат цифри што ја означуваат компанијата што го доделила бар кодот, па следат оние што го обележуваат артиклот, а на крајот е контролниот број. Неопходно е да се разликуваат нови артикли, како и тоа по броевите да знае која земја е увозник. На пример, кога станува збор за риба или месо, важно е да се знаат цифри што означуваат од каде потекнува производот, кој е дистрибутер и слично.