ЕУ почнува со регулирање на дигиталните пазари и услуги: Нови правила на игра кои најмногу ќе ги погодат големите играчи

29

Министрите за конкурентност на земјите-членки во четвртокот усвоија заеднички став за два важни закони за дигитални пазари и услуги, врз основа на кои Советот ќе преговара со Европскиот парламент за конечниот текст на тие закони.

Советот се согласи на ставот за Законот за дигитални услуги и Законот за дигитални пазари, кој предвидува голем број обврски и забрани и санкции кои треба да служат за одвраќање на главните интернет актери од злоупотреба на својата позиција.

„Мислам дека имаме добар компромисен текст за почеток на преговорите со Европскиот парламент“, изјави државниот секретар во хрватското Министерство за економија и одржлив развој – Наташа Микус Зигман.

Целта на овие два закони е да им овозможат на корисниците пристап до широк спектар на производи и услуги на интернет, а компаниите кои работат во Европа можат да обезбедат слободно и праведно натпреварување „онлајн“ како што тоа го прават „офлајн“.

Новите правила треба да ја забранат нефер условите наметнати од платформи кои станале или се очекува да станат надзорници на пристапот до единствениот пазар.

Досега Комисијата се бореше со доминантната позиција на интернет гигантите како Google, Facebook или Amazon со тужби за кршење на правилата за конкуренција. Но, ова се покажа како прилично неефикасно, пред се затоа што тоа значи да се реагира кога веќе е направен прекршок, а освен тоа, овие постапки траат многу долго.

Со новите правила пристапот е целосно променет, а желбата е да се постапи уште пред да се утврдат неправилностите.

Дигиталната сфера е прилично нерегулирана област, која многумина ја споредуваат со „Дивиот Запад“. Во една прилика, извршната потпретседателка на Комисијата, Маргрете Вестагер ги спореди новите правила за дигиталниот свет со ефектот од воведувањето на семафорите во сообраќајот.

Интернет платформите донесоа голем број придобивки, но во исто време тие се користат за ширење нелегални содржини или за продажба на нелегални стоки или услуги преку Интернет.

Според законот за дигитални услуги, провајдерите на дигитални услуги ќе имаат голем број нови обврски, според нивната големина и досегот на пазарот.

Се појавија некои многу големи актери, кои станаа многу моќни и кои никој не ги контролира. Ваквите големи интернет платформи, кои ги користат повеќе од 10 отсто од популацијата на ЕУ, 45 милиони корисници, ќе се сметаат за системски платформи за кои ќе важат посебни правила.

„Денеска поминавме важна фаза во создавањето поконкурентен, отворен и поправеден дигитален пазар“, изјави словенечкиот министер за економски развој и технологија Здравко Почивалшек.