Кој купува еднорози?

50

Во светот денес има милион и еден стартапи, и додека некои ќе го поминат тој стартап пат и ќе станат полноправни самодоволни компании, други ќе опаднат и едноставно ќе пропаднат. Многу мал број од овие успешни и избрани стартапи ќе станат вредни повеќе од една милијарда долари, па ќе се нарекуваат еднорози. Иако сите знаат за еднорозите и какви компании се тие, постигнувањето проценка од повеќе од една милијарда е всушност редок подвиг, а купувањето на еден таков еднорог е уште поретко.

Во последните 25 години, повеќе од илјада приватни стартапи се појавија во САД и достигнаа вредност од една милијарда долари. Иако некои од овие стартапи на крајот излегуваат во јавност и стануваат познати имиња, често основачите излегуваат од стартапот преку спојувања и превземања, а уште почесто го продаваат стартапот на некој друг. Всушност, од 1997 година, повеќе од половина од 1.110 еднорози во САД се продадени на некој начин – или преку ИПО, директно котација, SPAC или стекнување.

Илја Стребулаев, професор по финансии и приватен капитал на Факултетот за бизнис во Стенфорд, ни ја носи оваа визуелизација која ги прикажува компаниите кои стекнале најмногу еднорози во последните 25 години. Базата на податоци на Стребулаев наведува 137 приватни и јавни компании заедно со компании кои купиле најмалку еден еднорог од 1997 година до денес, за вкупно 177 аквизиции.

Најголемите американски купувачи на еднорог
Вкупно, 27 компании купиле два или повеќе еднорози, што е речиси 38 отсто од сите аквизиции. 110 компании купиле само еден еднорог.

Мета, матичната компанија на Фејсбук, води во пакетот со најголем број набавки на еднорози во САД, стекнувајќи пет еднорози од своето основање во 2008 година, вклучувајќи ги: Kustomer, WhatsApp, Instagram, CTRL-Labs и Oculus VR.

Имено, WhatsApp, кој беше купен за 19 милијарди долари, беше најскапата аквизиција на Мета досега, повеќе од девет пати поголема од нивното следно најскапо купување, што беше Oculus VR.

Во меѓувреме, Alphabet (сега матична компанија на Google) и Cisco се изедначени на второто место со по четири американски аквизиции на еднорог. За разлика од своите колеги од Big Tech, Apple направи само едно купување на еднорог во САД, а тоа е навигациската компанија HopStop, која помогна да се донесат функциите за јавен превоз на Apple Maps.

Дали стекнувањето на еднорог забавува?
Аквизициите на еднорог се водени од два фактори: брзината на создавање нови еднорози и поширокото опкружување за трансакции за спојување и спојување. За почеток, појавата на нови еднорози е под големо влијание на опкружувањето за финансирање на претприемништвото. Можностите за финансирање се зголемуваат кога каматните стапки се намалуваат, што ги прави ризичните и поголемите ризични идеи попривлечни, пишува Лидер.хр.

Во текот на последната деценија со постојано ниски каматни стапки до 2022 година, еднорозите цветаа повеќе од кога било. Сепак, ерата на „лесна заработка“ можеби е завршена, што значи дека уште некое време, барем додека не престане да се затегнува монетарната политика, еднорозите може да станат ретка глетка. Слична судбина може да доживеат и аквизиции на еднорог. Постојаната инфлација на антимонополските мерки се само дел од факторите кои доведоа до пад на аквизициите на стартап компании на најниско квартално ниво во последната деценија.