
Во регионот на Централна и Источна Европа (ЦИЕ), првенствено во Словачка, Чешка и Унгарија, автомобилската индустрија игра многу важна улога. Имено, производството на автомобили е длабоко интегрирано во економските текови и сочинува околу пет отсто од додадената вредност, а ако се вклучат и домашните добавувачи, тој процент е двојно поголем.
Според истражувањето спроведено од Erste Group во сегментот на производство на возила, исто така се забележува дека воведувањето на електрични возила (EV) и новите регулативи, кои наложуваат нов автомобил со нула емисии, ја наруши традиционалната автомобилска индустрија, која има влијаеше и на воспоставените методи на производство на автомобили.
Сепак, земјите од ЦИЕ не трчаа да ја исполнат електрификацијата, бидејќи сè уште не можат да се ослободат од подостапните автомобили со мотори со внатрешно согорување. Според истражувањето, причините се достапноста на полначите и недоволните стимулации од државата. Поради ова, автомобилските индустрии на ЦИЕ забележуваат мало усвојување на преминот на производството на електрични возила.
Кина го загрозува развојот на индустријата за електрични возила, па фабриките во ЦИЕ ќе мора да се соочат или веќе се соочуваат со нова конкуренција. Главниот предизвик ќе биде производството на батерии, како и конкурентноста на цените.
Кога станува збор за класично производство на автомобили, регионот на ЦИЕ – конкретно Словачка, Чешка и Унгарија – се етаблира како еден од најефикасните центри за производство на автомобили ширум светот, надминувајќи го производството на Германија во 2022 година.
Пропорционално, секој четврти автомобил склопен во Европската унија доаѓа од ЦИЕ. Иако пандемијата предизвика благ пад на производството, Словачка останува на првото место во светот по производство на автомобили по глава на жител. Во исто време, Чешка води во регионот во однос на номиналното производство, закрепнувајќи за приближно 10 отсто во споредба со 2021 година и произведувајќи околу 20 отсто повеќе возила од Словачка. Само во Словенија, производството на автомобили забележа сериозен пад, бидејќи единствената фабрика Ревоз (Рено) го намали производството од 200.000 автомобили во 2019 година на само 68.000 во 2022 година, според истражувањето.
Уделот на извозот на автомобили во вкупниот извоз е висок во случајот на Словачка, каде што автомобилите сочинуваат четвртина од производството. Чешка е на второ место со нешто повеќе од 10 проценти, а тоа е споредливо со Словенија, што е малку изненадувачки бидејќи забележа драстичен пад на производството.
Уделот на електричните возила (ЕВ) во извозот на автомобили не е драматично променет од 2021 година. Интересно е што уделот на ЕВ извезени од Словачка е намален, што веројатно ќе се промени кога Volvo ќе започне со работа во 2026 година. Од друга страна, Унгарија силно го зголеми извозот на електрични возила, истовремено со инвестициите во производството на батерии.
Постојат неколку производители на автомобили во ЦИЕ кои произведуваат EV автомобили покрај класичните автомобили. Е-возила на своите производни линии имаат и Škoda и Hyundai во Чешка, Stellantis во Словачка и Полска (почетокот на производство во Србија е најавен и за 2024 година), Dacia во Романија, Mercedes во Унгарија.
Според истражувањето, повеќето производители на автомобили со седиште во Централна и Источна Европа планираат да се префрлат на електрични возила како дел од нивната глобална стратегија. Истовремено, се издвојува хрватскиот производител на автомобили Rimac, бидејќи е-автомобилот Nevera е најбрзо произведениот EV во светот и чини околу два милиони долари.
Електрификацијата е вистински предизвик за европската автомобилска индустрија бидејќи плановите беа големи, а пандемијата на корона вирусот, а потоа и војната во Украина, ги нарушија од корен. Како и да е, автомобилските гиганти прават сè за што поскоро да се префрлат на ексклузивно производство на е-автомобили, но роковите – како што е 2035 година, кога автомобилите со бензин и дизел треба да бидат исфрлени од употреба и производство – стануваат се пократки и пократки пренесува Бизнис.рс.