Лубеницата како лекција: Која е разликата помеѓу бизнисмен и претприемач?

На прв поглед, разликата помеѓу бизнисмен и претприемач е суптилна. И двајцата продаваат производи, и двајцата заработуваат пари, и двајцата имаат тезга, насмевка и план. Но, една илустрација го објаснува тоа брилијантно – подобро од десет економски текстови.

Еден бизнисмен стои од левата страна на сликата. Пред него има куп лубеници, сите уредно наредени, сите по иста цена – 4 долари. Бизнисменот не прави многу бучава. Неговата стратегија е едноставна: купи лубеница, продај лубеница. Маржата е јасна. Бизнисот функционира, но е ограничен.

Од десната страна – претприемач. Тој исто така има лубеници, но наместо да ги продава цели, ги сече, ги цеди и прави сок од нив. Чаша сок, парче лубеница – сè повторно за 4 долари. Иста суровина, сосема поинаква логика. Тој додава вредност. Не продава лубеница, продава искуство.

Која е поентата?
Бизнисменот размислува во рамките на постојната понуда. Претприемачот размислува за трансформација – како да создаде поголема вредност од истиот материјал. Бизнисменот се потпира на пазарната цена. Претприемачот создава нова вредност и самиот ја одредува цената.

И тука доаѓаме до суштината на претприемништвото. Тоа не е само трговија. Тоа е креативност во функција на пазарот. Тоа е способност да се види што другите не сакаат – и што всушност им се допаѓа на луѓето повеќе.

Купувачите не сакаат да носат тешка лубеница дома. Тие сакаат чаша ладен сок, сега. Претприемачот го знае тоа. И затоа заработува повеќе – не затоа што има повеќе лубеници, туку затоа што има повеќе идеи.

Бизнисменот оптимизира – претприемачот воведува иновации

Што значи тоа за нас денес?
Ако продавате услуга или производ – запрашајте се: дали сум од левата или од десната страна на илустрацијата? Дали само разменувам стока за пари или создавам дополнителна вредност?

Ако пишувате бизнис план – размислете што значи вашиот производ за корисникот. Можеби вашата „лубеница“ не треба да се остави цела. Можеби треба да стане сок. Или сладолед. Или нова идеја.

Ако сте во позиција да одлучувате за стимулации, грантови, програми за поддршка – запомнете дека не ни требаат повеќе тезги што продаваат иста стока, туку повеќе луѓе кои ја гледаат лубеницата како суровина за нешто сосема друго.

Претприемништвото не е само работа. Тоа е менталитетот. Тоа е поглед на светот каде што пречките стануваат можности, а стоките стануваат производи. И илустрацијата што ја видовте можеби изгледа едноставно, но носи лекција што треба да ја научи секој што сака да изгради одржлив, паметен и креативен бизнис.

Затоа што на крајот на денот – лубеницата останува иста. Единственото прашање е: дали ќе ја продадете цела… или ќе направите нешто повеќе од неа?