На Германија ѝ недостигаат готвачи и келнери: Никој не се пријавува на огласите

62

Поголемиот дел од мерките против пандемијата во Германија беа укинати пред велигденските празници.

Ова поттикна голем број луѓе повторно да посакаат да одат на годишен одмор, конечно повторно да одат во ресторан или хотел без заштита на устата и носот. Разбирлива желба по повеќе од две години пандемија.

Ова е секако добра вест за германската хотелска и ресторанска индустрија – последното светло на крајот од тунелот, изјави за Deutsche Welle Ингрид Хартгес, генерален директор на германската угостителска организација DEHOGA.

„Речиси две третини од компаниите што ги анкетиравме ја оценија состојбата со резервациите за претстојните празници како задоволителна или подобра. По долг период на апстиненција, луѓето имаат особено голема потреба да се опуштат и уживаат.“

Доверба – и еден стар проблем

И затоа угостителите ширум земјата повторно изнесуваат столици и маси, а хотелските соби се преуредуваат за да бидат удобни. Но, очекуваниот прилив на гости извлекува на виделина еден проблем што долго време го загрижува туризмот, забележува Хартгес.

„Поради недостаток на побарувачка за време на пандемијата на корона, угостителската индустрија забележа пад на вработеноста – и покрај сите напори да се задржат вработените. И без мерки за скратено работно време и поврзана државна поддршка, загубата на вработени би била уште поголема.“

Конкретните бројки покажуваат колкав е недостигот на вработени: низ целата земја изгубени се повеќе од 130.000 работни места со полно работно време за кои се платени придонеси за социјално осигурување во последните две години, како и повеќе од 217.000 т.н. мини-работни места, каде социјалното осигурување или не се плаќа или го плаќаат самите работници.

Многумина кои претходно ги правеа овие мини-работни работи во хотели и ресторани се префрлија на други работи за малопродажба, кои исто така беа отворени за време на карантинот. А сега е тешко или невозможно да се вратат тие луѓе бидејќи во меѓувреме се навикнаа на редовно работно време и слободни викенди.

Никој не се пријавува на огласите

Само во регионот Берлин-Бранденбург, според Seenland Oder-Spree, 20 отсто од вработените го напуштиле туризмот. А пазарот на трудот е без достапни работници, вели лидерот на здружението, Елен Русиг, „бидејќи секој туристички објект бара готвачи и келнери“.

Шефот на хотел во Бад Саароу, Јорн Петерс, додава: „Воопшто не е можно да се обидете да убедите некого дека ова е одлична работа. Немате шанса затоа што немате на кого да му кажете – никој не се ни пријавува на огласите“.

Помалите угостители се обидуваат да ги премостат тесните грла со привремени решенија: во семејните објекти управувани од самиот сопственик, тој едноставно работи повеќе од вообичаено, многумина го намалуваат изборот на јадења во нивните ресторани или го скратуваат работното време, на пример со тоа што се отворени само навечер.

Дигитални помагачи

За некои угостители, дигиталните решенија би можеле да помогнат да се надомести недостигот на персонал. Тие им овозможуваат на гостите електронски системи за нарачки и плаќање, за да можат самите да испраќаат нарачки во кујната или во барот.

Иако сè поголем број угостители користат вакви или слични системи и со тоа го намалуваат бројот на вработени, овие дигитални помагачи имаат и недостатоци. Од една страна, потребно е одредено време да се тренирате и да се вклучите во бизнисот, а од друга страна, секако неопходно е да се вложат дополнителни средства, кои прво мора да се заработат во шанк или во кујна.

Работници од странство

Гастрономијата и гостопримството сега ги полагаат своите надежи на странски работници. Хартгес истакнува дека „угостителската индустрија е многу атрактивна и меѓународна, за странските работници е релативно лесно да најдат работа.

„Околу 35 проценти од нашите вработени имаат странско државјанство – повеќе од која било друга индустрија во Германија“, вели таа.

Според Хартгес, поволно е што се повеќе бегалци од Украина наоѓаат работа во германската туристичка индустрија. Дополнително, DEHOGA се обидува да привлече повеќе работници од Германија преку проширување на програмите за обука и вработување за млади луѓе.

Добри изгледи, но …

Меѓутоа, војната во Украина со себе носи нови проблеми, пред сè во вид на зголемени трошоци за енергија, кои рапидно растат. Ова исто така го прави патувањето поскапо, што на крајот би можело да задржи многу туристи повторно дома.

Растат и оперативните трошоци на хотелите и рестораните поради високите трошоци за енергија и храна. Лесно може да се случи долгоочекуваниот позитивен ефект од дополнителните приходи врз основа на повеќе гости по загубите за време на пандемија целосно да исчезне.

Според истражувањето на DEHOGA, претприемачите ги наведуваат експлозивно покачените трошоци за енергија (85,5%) како најголем предизвик во моментот, проследено со проблеми поради зголемувањето на цените на храната (84,9%), економските последици поврзани со короната (67,6%) и зголемениот персонал трошоци (65,8%).

Колку овие зголемени трошоци ќе доведат до повисоки цени за потрошувачите се уште е нејасно, вели првиот човек на DEHOGA. Но: „Добриот претприемач од една страна ќе се погрижи за понудата и цените и ќе ги приспособи доколку е потребно, но од друга страна не смее да ги запостави гостите.“

Но, таа нагласува дека сепак мора да има атрактивна понуда за гости со помал буџет. Сè додека соодносот цена-понуда е добар и зголемувањето на цената е разбирливо за гостите, тие начелно ќе го прифатат.