Драстично зголемување на увозот пред забраната на Црна Гора за возила постари од 15 години
Во Црна Гора од 1 јули ќе биде забранет увозот на автомобили постари од 15 години.
А каква е моменталната состојба на возниот парк?
Просечната старост на едно возило во Црна Гора е околу 17 години, вели за Радио Слободна Европа (РСЕ), експерт од областа на сообраќајното инженерство Вукашин Ераковиќ.
„Што на проблемот со безбедноста му дава дополнително значење… Според истражувањето спроведено за потребите на професијата, критичната старосна граница на возило по која се зголемуваат последиците од сообраќајните незгоди е 15 години.
И речиси две третини од возилата во Црна Гора се стари повеќе од 15 години.
Појаснувајќи ја забраната за увоз на постари возила, од Министерството за транспорт за РСЕ велат дека половните возила увезени од јули ќе имаат подобри безбедносни и технички карактеристики, што ќе ги направи побезбедни.
И како одговор на забраната, увозот на половни автомобили драстично се зголеми.
Имено, во првите три месеци од годинава се увезени 35 отсто повеќе возила отколку во истиот период лани. Споредено со истиот период од 2022 година, порастот на увозот надмина 100 отсто, покажуваат податоците што Царинската управа ги достави до РСЕ.
Колку автомобили има во Црна Гора?
Црна Гора, инаку, има најмногу автомобили по глава на жител меѓу земјите од регионот, податоците на европската канцеларија за статистика ЕУРОСТАТ.
Во земјата со нешто повеќе од 630.000 жители регистрирани се околу 285.000 возила, од кои 242.000 се патнички возила.
Освен две третини постари од 15 години, околу една десетина се автомобили произведени помеѓу 1979 и 1999 година.
Две третини од користените автомобили се од ЕУ
Црна Гора во последните три години увезла околу 51.500 половни автомобили, покажуваат податоците на Царинската управа.
Нивната вредност е повеќе од 270 милиони евра.
Повеќе од две третини – околу 35.000 – пристигнале од земјите на Европската унија, според податоците што ги обезбеди ЕУРОСТАТ до РСЕ.
Во однос на бројот на жители, Црна Гора е земја во регионот која најмногу увезува автомобили од ЕУ.
Приближување до стандардите за емисии на ЕУ
И во 1990-тите, ЕУ воспостави европски стандарди за емисии, кои се законски ограничувања за емисијата на штетни гасови за возилата.
Од првиот сет на регулативи, познати како „ЕВРО 1“ од 1992 година, ЕУ постепено ги заостри мерките.
Минатиот месец Европскиот совет го одобри најновиот сет на стандарди „ЕУРО 7“.
Црногорското Министерство за транспорт годинава го промени правилникот за технички услови за увезени возила.
Регулативата го ограничува увозот на возила постари од 15 години и го воведува стандардот „ЕУРО 5“ како минимален стандард за нивно увоз.
„Целта е возилата да ги исполнуваат безбедносно-техничките услови и условите за заштита на животната средина“, велат од Министерството за РСЕ.
Тоа се условите пропишани со прописите на Обединетите нации и ЕУ.