Крај на ерата на евтини авионски билети

143

Бидејќи цените на билетите во Европа и пошироко продолжуваат да растат, сè повеќе се чини дека деновите на евтини летови се минато.

На цените влијаат и долгите и кратките линии, а цените на билетите во Франција скокнале за 23,6 отсто во споредба со минатата година, покажува статистиката на тамошното Министерство за транзиција на животната средина, пишува Euronews.

Лука Поповиќ, уредник на порталот EX-YU Aviation News, вели дека сè уште не е познат процентот на поскапување на летовите од Србија, но дека тие дефинитивно претставуваат ехо на пандемијата на корона вирусот.

„Во светот генерално се зголемени цените на авионските билети, а причината за тоа е што побарувачката е голема, а понудата е многу помала. Уште еден ефект од короната“, вели тој за тамошните медиуми и додава:

„Секако дека влијае и целата ситуација во светот. Инфлацијата во моментов е примарна причина“.

Во меѓувреме, цените за меѓународните летови од Обединетото Кралство се зголемија за околу 18 отсто во споредба со минатата година, според истражувањето на сајтот за резервации за патувања Kayak.

„Има многу побарувачка за патување од пандемијата“, потврдува менаџерот на страницата на Kayak во Обединетото Кралство, Еван Деј.

„И таа побарувачка – во комбинација со зголемената инфлација и високите трошоци за гориво – ги одржа цените на летовите високи“, додава тој.

Горивото само 30 проценти од трошоците на превозникот

По руската инвазија на Украина, санкциите за увоз на гориво ги зголемија цените.

„Поради зголемувањето на цената на нафтата од 71 отсто во споредба со претходната година, нашата просечна цена на билетите се зголеми за 31 отсто“, изјави извршниот директор на EasyJet, Јохан Лундгрен, за АФП.

Горивото обично претставува само околу 30 проценти од трошоците на превозникот.

-Наглото зголемување на трошоците за одржување поврзани со недостигот на одредени метали и нарушените синџири на снабдување, исто така, придонесе за феноменот, вели Марк Рош, шеф на француските компании Air Caraibes и French Bee.

Тој ги споменува и последиците од покачувањето на платите во воздухопловниот сектор.

Сепак, и покрај зголемувањето на цените и инфлацијата што исто така влијае на потрошувачката кошница, нема намалување на побарувачката за летови.

Европа е популарна како и секогаш, со многу дестинации кои нудат вредност за парите сега кога еврото се стабилизира. Но, цените на летовите од Велика Британија до европските дестинации се високи.

Ова делумно се должи на очигледниот „мамурлак“ од Kовид-19.

„За време на пандемијата, во обид да избегнат губење на довербата на потрошувачите, многу авиокомпании одлучија да им доделат кредити на оние чии резервации се откажани“, вели Џастин Пени, шеф на авијација во туристичката компанија Flight Centre.

„Две години брзо напред, и покрај тоа што 2022 година беше клучна за враќање на довербата во патувањето, многу од овие заеми останаа неподигнати. Оваа година е последната во која многу од овие шеми се затвораат, што значи дека поединците се соочени со ултиматум – искористете го или изгубете го. Оваа побарувачка предизвика масовно зголемување на побарувачката за европски летови кои бараат помалку планирање и заштеди, што пак доведе до зголемување на цените во тандем“, наведува Пени.

Побарувачката за летови е поголема од достапноста

И покрај олеснувањето на ограничувањата за Ковид и отворањето на границите минатата година, штрајковите и откажувањата доведоа многу долгоочекувани патувања во целосен хаос. Ова дополнително ја поттикна затворената желба за патување.

Некои аеродроми, како што се амстердамскиот Шипхол и лондонскиот Хитроу, воведоа ограничувања за патниците за да го намалат влијанието на недостигот на персонал. Ова ги принуди авиокомпаниите да ги намалат своите распореди.

Авиокомпаниите како што се Flybe и Flair пропаднаа, додека други се соочуваат со финансиски потешкотии по долг период на приземјување на флотата поради ковид 19. Ова го забави растот, ги спречи да се вратат во полн капацитет и остави преголема потреба за дополнителни пари.

Но, со помалку слободни работни места во споредба со времето пред пандемијата, побарувачката ја надминува понудата. И со оглед на тоа што сè уште постои далечина, деловните патувања не успеаја да закрепнат – што значи поголемо потпирање на приходите од економски одржливи локации.

Во меѓувреме, Ербас и Боинг се борат да испорачаат нови авиони навреме, што ќе значи дека авиокомпаниите ќе имаат помалку авиони од очекуваното оваа година.

Главниот извршен директор на Боинг изјави претходно овој месец дека доцнењето на производството ќе резултира со околу 9.000 седишта помалку, што би можело да ги принуди авиокомпаниите дополнително да ги намалат летовите и линиите.

Колку долго летовите ќе останат скапи?

Според сите сметки, податоците покажуваат дека авиокомпаниите постепено почнуваат да закрепнуваат од пандемијата.

Воздухопловниот сектор е „во многу добра состојба, во целосно закрепнување“, вели Паскал Фабре, специјалист во оваа област во фирмата за финансиски консултации AlixPartners.

Во контекст на растот на цените, многу авиокомпании „постигнаа поголем сообраќај во 2022 година отколку пред кризата, иако капацитетот е сè уште низок“, забележува тој.

Ова е случајот со компанијата AirFrance-KLM, која претходно овој месец објави дека „целосно ја надоместила“ помошта што и ја доделила француската држава за да ја преживее пандемијата.

“Летањето по цена на такси веќе не е возможно“, рече Бишоф Функе.

Тој предвиде дека летовите ќе бидат за околу 20 проценти поскапи за време на шпицот на сезоната оваа година, во споредба со 2022 година.

Сепак, Поповиќ вели дека мислењата се поделени кога станува збор за оваа тема.

„Директорите на одредени компании веруваат дека цените никогаш нема да се вратат на старото ниво, додека други веруваат дека ќе се вратат со текот на времето како што ситуацијата ќе се смири – ќе видиме како всушност ќе биде“, вели тој.

Покрај тоа, бидејќи ЕУ воведува сè построги закони за намалување на емисиите на гасови, авиокомпаниите можеби ќе треба да инвестираат и во поефикасни авиони. Од нив, исто така, ќе се бара да купат дополнителни дозволи за емисии за да го надоместат нивниот јаглероден отпечаток. Ваквите трошоци може да доведат и до дополнително зголемување на цените.

Дали е сè уште можно да се најдат евтини летови?

Иако цените на летовите се повисоки од вообичаеното, тие барем останаа стабилни.

„Можеме да видиме во нашите податоци дека цените на летовите останаа речиси исти во последните шест месеци“, вели менаџерот на сајтот Kayak, Еван Деј.

Сепак, раните резервации веќе не се сигурен начин да се обезбеди поевтин билет, пред се затоа што речиси и да нема неизвесност кога станува збор за пандемијата, па сè повеќе луѓе се враќаат на оваа техника на резервации.

-Можеби звучи очигледно, но летањето до помалку познати туристички локации е често поевтино – особено кога се земаат предвид сместувањето и оброците. Оние кои сакаат да одат понатаму, треба да се фокусираат на САД, советува Еван.

„Цените на летовите сè уште не се на минатогодишното ниво за неколку американски градови“, открива тој.

Најдобрите цени за авионски билети се за Далас, Тексас, Атланта, Џорџија, Орландо и Флорида.

Летовите до САД остануваат достапни бидејќи капацитетот е речиси вратен на нивоата од 2019 година, објаснува Џастин од Центарот за летови.