Лобирање, мамење, насилство – гигантот во такси индустријата во контроверзии, вклучени Макрон и Крос

103

Илјадници протечени датотеки открија како политичарите му помогнале на Uber да се прошири во Европа на штета на такси индустријата.

Вклучени се политичари како Емануел Макрон и поранешната еврокомесарка Нели Крос, а досиејата ги доби Гардијан.
Се вели дека мноштвото доверливи датотеки откриле како технолошкиот гигант ги прекршил законите, ја измамил полицијата, употребувал насилство врз возачите и тајно лобирал до владите за време на неговата агресивна глобална експанзија, пренесува Б92.

Податоците покажуваат како Uber се обидел да обезбеди поддршка со дискретно додворување на премиерите, претседателите, милијардерите, олигарсите и медиумските магнати.

Документите покажуваат како поранешниот шеф на Uber лично наредил да се користи механизам за  “kill switch” за да се исклучи системот во итен случај, за да се спречи полицијата да пристапи до компјутерите.

Датотеките на Uber содржат повеќе од 124.000 записи, вклучително и 83.000 е-пошта и 1.000 други датотеки за разговор, кои го опфаќаат периодот од 2013 до 2017 година.

Тие за првпат откриваат како лобирањето вредно 90 милиони долари годишно и напорите за регрутирање пријателски политичари и помогнале на нејзината кампања да ја наруши европската такси индустрија.

Додека француските таксисти организираа понекогаш насилни протести против Uber, Макрон, сега претседател, беше во контакт со контроверзниот шеф на Uber, Тревис Каланик, кому му кажа дека ќе ги реформира законите за да има корист на компанијата, се вели во досиејата.

Тие покажуваат како поранешната комесарка на ЕУ за дигитална технологија, Нели Крос, една од највисоките функционери на Брисел, била во преговори да се приклучи на Убер пред да истече нејзиниот мандат, а потоа тајно лобирала за фирмата, потенцијално кршејќи ги етичките правила на ЕУ.

Во тоа време, Uber не само што беше една од најбрзо растечките компании во светот, туку и една од најконтроверзните, опфатена со тужби, обвинувања за сексуално вознемирување и скандали со прекршување на податоци.

На крајот, на акционерите им беше доста и Тревис Каланик беше принуден да замине во 2017 година.

Uber рече дека неговиот заменик, Дара Косроваши, имала задача да го трансформира секој аспект од работењето на Uber и дека вовел ригорозни контроли и ја усогласил да работи како јавна компанија.

Париз беше сцена на европското лансирање на Uber и наиде на силно противење од такси индустријата, што кулминираше со насилни протести на улиците.

Според досиејата, Макрон, кој беше назначен за министер за економија во август 2014 година, го гледал Uber како извор на раст и многу потребни работни места, па затоа сакал да помогне.

Истиот октомври, тој одржа состанок со Каланик и други директори и лобисти што го означи почетокот на долгата и контроверзна одбрана на интересите на компанијата.

Лобистот на Uber, Марк Мекган, го опиша состанокот како „спектакуларен“.

Според него, тоа била средба што никогаш претходно не ја видел.

„Наскоро ќе танцуваме“, додаде Мекган.

Документите покажуваат дека Макрон и Каланик се сретнале најмалку четири пати – во Париз, во Давос, во Швајцарија – а била објавена само средбата во Давос.

Во еден момент Uber му пиша на Макрон, велејќи дека е „исклучително благодарен“.

„Отвореноста и добредојде што ги добиваме се невообичаени во односите меѓу владата и индустријата“, се вели во документите.

Француските таксисти беа особено налутени од лансирањето на „UberPop“ во 2014 година – услуга која им овозможи на возачите без лиценца да нудат возење по многу пониски цени.

Судовите и парламентот го забранија, но Uber продолжи да работи бидејќи го оспоруваше законот.

Макрон не мислеше дека има иднина за UberPop, но се согласи да работи со компанијата за да ги преработи француските закони што ги регулираат другите услуги.

„Uber ќе обезбеди нацрт-регулаторна рамка за споделување на возењето. Ќе ги поврземе нашите тимови за да почнат да работат на изводлив предлог што може да стане формална рамка во Франција“, се вели во е-поштата на Тревис Каланик до Макрон.

Протестите станаа насилни на 25 јуни 2015 година, а една недела подоцна Макрон испрати порака до Каланик со, како што вели, очигледна понуда за помош.

„Ќе ги соберам сите следната недела за да ја подготвам реформата и да го исправиме законот“, рече Макрон.

Истиот ден, Uber објави суспензија на „UberPop“ во Франција.

Неколку месеци подоцна, Макрон потпиша декрет за олеснување на барањата за лиценцирање на возачите на Uber.

Нивото на односите на актуелниот француски претседател со контроверзната глобална фирма која работеше со кршење на францускиот закон сè уште не е откриено.

По протекувањето, зборуваше портпаролот на Макрон.

„Неговите функции природно го наведоа да се сретне и да комуницира со многу компании кои беа ангажирани во острата промена што се случи во текот на тие години во услужниот сектор, што мораше да се олесни со отклучување на административни и регулаторни пречки“, се вели во е-пошта од портпаролот на Макрон.

Кога станува збор за поранешната еврокомесарка за дигитални технологии и заменик-претседател на Европската комисија, Нели Крос, во нејзината татковина, Холандија, „UberPop“ донесе и правни и политички проблеми.

Возачите на Uber беа уапсени во октомври 2014 година, а судијата во Хаг ја забрани услугата за споделување превоз во декември, заканувајќи се со казни до 100.000 евра.

Во март 2015 година, полицијата изврши рација во канцеларијата на Uber во Амстердам.

Крос ги повика министрите и другите членови на владата да ги убедат да се откажат од рацијата.

За време на следната рација, една недела подоцна, документите покажуваат дека Крос повторно контактиралa со холандскиот министер и, според мејлот, го „малтретирал“.

Досиејата покажуваат и дека компанијата сакала Крос да пренесува пораки до канцеларијата на холандскиот премиер Марк Руте.

Во меѓувреме, поранешната комесарка негираше дека има каква било „формална или неформална улога во Uber“ пред мај 2016 година кога заврши периодот на „ладење“ по напуштањето на европската работа.

Таа посочи дека како еврокомесар соработувала со бројни технолошки компании, водејќи се секогаш од она што таа смета дека е од јавен интерес.

Досиејата беа обелоденети до Гардијан и споделени со Меѓународниот конзорциум на истражувачки новинари и голем број медиумски организации.