Дигиталната писменост им помага на луѓето да препознаат дезинформации, но тоа не ги спречува да ги шират

101

Нова студија на истражувачите од колеџот за менаџмент MIT Sloan се однесува на улогата на дигиталната писменост – познавање на основните концепти поврзани со Интернет и социјалните медиуми – со различни резултати.

Се покажа дека дигиталната писменост е поврзана со поостро проценување за тоа што е вистина, а што не, но се чини дека не може да предвиди дали некое лице повеќе или помалку ќе сподели лажни информации на социјалните мрежи.

Истражувачите користеа две мерки за да ја одредат дигиталната писменост: познавање на концептите поврзани со Интернет и ставовите кон технологијата и знаењето за тоа како платформите на социјалните медиуми одлучуваат кои приказни да ги прикажат. Беше тестирано и знаењето на испитаниците за тоа како функционираат професионалните вести и нивните вештини за критичко размислување.

Цврсти докази

Истражувачите пронајдоа „цврсти докази“ дека недостатокот на дигитална писменост е поврзан со помала способност да се разликува вистината од лагата, и тоа не се разликува во зависност од изразената посветеност на некој став или дали веста била за политика или „Ковид-19“.

Истражувањата покажаа дека дигиталната писменост е силен предиктор за разликување на точноста и вештините за критичко размислување. Процедуралното познавање на вестите беше нешто посилно предвидување на способноста да се препознае точноста.

Резултатите беа „впечатливо различни“ во однос на тенденцијата да се споделуваат повеќе вистинити отколку лажни вести. Дигитално писмените субјекти покажаа еднаква склоност да споделуваат неточни информации. Ова не се разликуваше во зависност од посветеноста на некоја опција или дали веста беше за политика или за КОВИД-19. Процедуралното познавање на вестите беше единствениот фактор позитивно поврзан со поголем удел на вистинска споделена содржина.

Луѓето не размислуваат што ќе споделат

Истражувачите веруваат дека ова се должи на тенденцијата на луѓето да ја игнорираат точноста кога размислуваат што да споделат. Други истражувања покажаа дека „охрабрувањето на точноста“ или потсетувањето на луѓето да размислуваат за точноста пред објавувањето, го подобрува квалитетот на информациите што ги споделуваат на интернет.

„Ако дигитално писмените луѓе дури и не размислуваат дали некоја вест е точна пред да одлучат да ја споделат, нивната поголема способност да препознаваат точни вести ќе биде од мала помош“, напишаа истражувачите.

Резултатите од истражувањето покажуваат дека мерењето на дигиталната писменост би можело да биде корисно за идентификување на корисниците на социјалните мрежи склони да веруваат во дезинформации, но не е корисно за идентификување на оние кои најверојатно ќе ги шират тие информации.

„Ова ја нагласува повеќекратната природа на дигиталната писменост и важноста на идното учење, дополнително разјаснувајќи многу димензии на дигиталната писменост, како и врската помеѓу дигиталната и медиумската писменост“, пишуваат истражувачите.