Борзан бара ЕУ да ги забрани шринкфлацијата и скимпфлацијата

14

Според истражувањето нарачано од хрватската пратеничка во Европскиот парламент Билјана Борзан, 94,5 отсто од хрватските граѓани забележале дека производите се намалуваат додека цената останува иста, а 66 отсто дека квалитетот на услугите за истата цена е значително опаднат, соопшти канцеларијата на пратеничката.

„Во време на висока инфлација, мултинационалните компании се обидуваат сметките да им ги достават на граѓаните на многу подмолен начин со намалување на квалитетот на пакувањето или производите, пишува Индекс хр.

Според моите истражувања, дури 94,5 отсто од граѓаните забележале намалување на тежината на одредени прехранбени производи или средства за хигиена, а цените останале исти. Некои земји како Франција, Белгија или Унгарија се обидуваат да се борат преку националните закони со појасно укажување на промените на потрошувачите“, вели Билјана Борзан.

Се појави нов термин – skimpflation- скимпфлација
Здруженијата на потрошувачи ги истакнуваат како пример Lipton Ice Tea, кој беше намален од 1,5l на 1,25l пакување, Nestle Guigoz бебешка храна, која падна од 900g на 830g. Во Германија, пак, маргаринот Рама е прогласен за измамник на годината бидејќи пакувањето од 500гр се намалило на 400гр. Значи, всушност се зголеми за 25 проценти

“Заедно со намалувањето, на пазарот се појави и потенцијално опасен нов феномен – skimpflation. Ова е намалување на квалитетот на производите со цел да се задржи истата цена. Така, на почетокот на војната во Украина, сончогледовото масло беше заменето со послаб квалитет палмино масло бидејќи ова не беше достапно.

Меѓутоа, кога сончогледовото масло се врати на пазарот, производителите продолжија да ја користат поевтината варијанта. Поевтините состојки генерално значат помалку здрави состојки, па ваквите промени долгорочно можат да имаат штетни ефекти врз здравјето на луѓето“, објаснува Борзан.

„Добивате помалку опции и содржини за иста цена“
Потрошувачките центри низ ЕУ известуваат за намалување на квалитетот на храната, но и на облеката и хигиенските производи.

„Дури 76 отсто од нашите граѓани забележале пад на квалитетот на храната или козметичките производи на кои им веруваат. Ваквите промени во составот често не се ни назначени на пакувањето. Освен тоа, 66 отсто од граѓаните забележале и пад на квалитетот на услугите.

На пример, за иста цена, добивате многу помалку опции и содржини кога купувате хотелско сместување, билети за настани или кога седите во ресторан или кај козметичар. Станува збор за мамење на граѓаните за повторно да се стави товарот на кризата на нивниот грб. Двете практики треба да се стават на црната листа на нефер деловни практики во ЕУ“, вели Борзан.

Истражувањето е спроведено на репрезентативен примерок од 806 испитаници, декември 2023/јануари 2024 година, агенција Хендал, соопштија од канцеларијата на агенцијата.